In oktober 2017 trok ik voor de eerste maal met een groep voor een begeleide rootsreis naar India. Ondertussen staan er al een aantal andere begeleide rootsreizen op het programma voor dit jaar en volgend jaar. Uiteraard deel ik graag de ervaring van deze bijzondere reis.

Over mijzelf

Het bezoek aan het weeshuis in Calcutta heeft voor mezelf toch een zekere vorm van rust gebracht. Ik heb dan misschien niet alle antwoorden gekregen op al mijn vragen maar ik vond het wel belangrijk om te weten waar ik ooit gewoond had.

En dat is ook de boodschap die ik wil overbrengen naar andere geadopteerden toe die een rootsreis willen of gaan maken.

Voor mij staat een rootsreis voor kennis maken met de plaats waar je ooit geboren bent, waar je ooit geleefd hebt en kennis maken met je geboorteland.

Het is dan ook mijn missie om jou te laten kennis maken met ons geboorteland, India, in al haar facetten met pro’s & contra’s. Deze rootsreis zal dan ook, meer dan eender welke andere reis die je ooit zal maken in je leven, zorgen voor een beklijvende levenservaring in plaats van een reiservaring.

Subadra
Inspirerend reisagent

Rootsreis

16 oktober 2017 was het dan eindelijk zover. Mijn eerste begeleide rootsreis naar India ging van start en ik trok met een groep van 6 vrouwen richting India.

Alle deelneemsters aan de groepsreis waren heel blij dat het eindelijk zover was na zolang te hebben uitgekeken, sommige dames waren reeds 1,5 jaar geleden een eerste keer langs geweest om hun reisplannen te bespreken, dus het aftellen had echt wel lang genoeg geduurd.

Ondertussen hadden de deelneemsters elkaar al eens ontmoet en was er vooraf onderling toch al een band ontstaan. Je voelde gewoon dat iedereen enorm toeleefde naar het vertrek van de reis. Voor alle deelneemsters was het ook hun eerste reis naar India en iedereen had toch zowat  dezelfde vragen, gevoelens en emoties. Het kunnen delen met iemand die hetzelfde ervaart zorgde ook wel voor een geruststelling onder de deelneemsters.

Zo een rootsreis is toch echt iets bijzonder.

Het vertrek!

Op maandag 16 oktober verzamelden we met z’n allen op de luchthaven van Zaventem. Iedereen werd uitgewuifd door haar familie & vrienden en er heerste een gezellige sfeer. Maar het was toch ook wel spannend, zo terugkeren.

Een van de deelneemsters had er voor gekozen om ook haar geboortestreek en weeshuis waar ze vandaan kwam te gaan bezoeken en was reeds een paar dagen eerder vertrokken.

Online konden we haar belevenissen mee volgen. Hoe ze het weeshuis waar ze ooit gewoond heeft, heeft bezocht, waar ze informatie gekregen heeft over haar moeder en waar ze een tv interview heeft mogen doen voor de lokale tv en hoe ze zo wat meer informatie gevonden heeft over haar ouders.

Tijd om aan boord te gaan van onze vlucht. Wanneer we in het vliegtuig zitten, speelt er een liedje,  “take me home”. Ik luister naar de tekst en maak mezelf de bedenking dat voor ons zowel India als België “thuis” zijn. India mijn geboorteland en België waar ik ondertussen al zo lang woon.

Calcutta

Na een lange reis werd de groep herenigd in Calcutta. Het was een blij weerzien maar iedereen was blij dat we even op adem konden komen in ons hotel alvorens we naar het weeshuis gingen in de namiddag.

Ik had op voorhand al de nodige voorbereidingen getroffen zodat de zusters van Shishu Bhavan in Calcutta op de hoogte waren van onze komst en we de dossiers zouden kunnen inkijken.

En ook al had ik op voorhand al contact opgenomen, toch was het afwachten tot ons bezoek ter plaatse of iedereen informatie zou krijgen en wat dat ook zou zijn.

Na een korte rondleiding en wat uitleg over het weeshuis dat nu eigenlijk een crèche voor kinderen is, kreeg iedereen de kans tot een persoonlijk gesprek met Sr. Marianne. Zenuwslopend en emotioneel voor iedereen.

Ook voor mezelf, ook al ging ik dan niet meer om informatie te gaan opzoeken, de dag dat ik in dat kantoortje zat, herinner ik me nog als gisteren. Uiteindelijk heeft iedereen toch een papiertje gekregen met wat informatie op zoals de voornaam van hun vader en/of moeder, informatie over hun religie, wie en wanneer hen heeft binnen gebracht in het weeshuis. Het is dan misschien maar basis informatie maar voor de meesten meer dan waar ze op gehoopt hadden.

Terwijl wij aan het wachten waren, kwam er een moeder binnengewandeld met haar baby die eten vroeg voor haar kind. De baby zager zwaar ondervoed. Zoiets zien, is echt hard, eigenlijk wil je op zo’n moment dat je gewoon iedereen kan helpen. Ook toen wij toekwamen aan het weeshuis waren ze een voedselbedeling aan het doen.

Uiteindelijk is iedereen toch met positieve gevoelens vertrokken uit het weeshuis ook al werden niet alle vragen beantwoord.

Maar voor we het wisten was het avond en alweer tijd om te vertrekken. Omdat we kort voor Diwali, één van de belangrijkste feesten in India die zowel door Hindoes, Sikhs & Jains gevierd worden, konden we ook de enorme drukte die er rond hing ervaren. Zo duurde de terugrit van het Shishu Bhavan naar ons hotel, gelegen op slechts 2 km, maar liefst 2 uur.

Delhi

De dag erna vertrokken we reeds heel vroeg naar de luchthaven voor onze ochtend vlucht van Calcutta naar Delhi. Het hotel ging een wake up call voorzien, maar was dit vergeten, al een geluk dat ik zelf mijn wekker had gezet en iedereen nog verwittigd kon worden zodat we tijdig arriveerden op de luchthaven.

Eens aangekomen in Delhi ging het richting hotel en hadden we wat tijd om ons te installeren. In de namiddag bezochten we onder andere het museum van Mahatma Gandhi en daarna gingen we richting Old Delhi dat we verkenden per fiets riksja. Zo vond onze gids het nogal vrij rustig in Old Delhi terwijl wij het toch écht wel druk vonden. Af en toe zijn we eens uitgestapt en op het einde van de riksja rit bezochten we ook nog de Grote Moskee in Delhi.

’s Avonds verkenden we nog eens de omgeving rond het hotel. Er heerste een gezellige drukte in de winkeltjes waar mensen hun laatste inkopen aan het doen waren voor het Diwali feest. De doosjes met snoep gingen er vlot over de toonbank en konden ter plaatse ingepakt worden.

De volgende dag gaan we pas tegen de middag op uitstap. Zo bezoeken we onder meer de Qutab Minar en Humayun’s tombe. ’s Avonds brengen we nog een bezoek aan een mooie Sikh tempel waar we de festiviteiten rond Diwali écht kunnen meemaken. We maken een wandeling doorheen het complex en steken allemaal een paar kaarsjes aan. De kaarsjes staan meterslang naast elkaar opgesteld zorgen voor een magisch tafereel.

Wanneer we terug op de bus stappen, blijkt deze helemaal versierd te zijn met slingers. De sfeer zit er alvast goed in. We genieten nog van een gezellig etentje aan het zwembad in het hotel en gaan maar eens op tijd gaan slapen.

Agra

De dag erna vertrekken met onze bus naar Agra waar we in de namiddag aankomen.  In de late namiddag ’s brengen we met onze gids een bezoek aan de lokale markt in de omgeving van het hotel, een bijzondere ervaring. Na het bezoek aan de lokale markt keren we terug naar het hotel waar iedereen een henna tattoo laat zetten.

Bij mijn vorige reis naar India had ik ook foto’s in sari gemaakt bij de Taj Mahal en het leek me een leuk idee om dat ook samen met de dames van mijn groep te doen.

Ik had voldoende voorraad veiligheidsspelden mee genomen klaar gelegd en nog even snel een youtube filmpje gekeken “how to wear a sari” en we waren klaar om er aan te beginnen. Gelukkig logeerden we allemaal in een kamer op dezelfde gang dicht bij elkaar. Om 05h00 waren sommigen al opgestaan zodat we zeker tijdig zouden klaar zijn voor het vertrek naar de Taj Mahal. Uiteindelijk zijn we pas kort na 07h00 vertrokken want iedereen “sari proof” krijgen heeft toch wat meer tijd in beslag genomen dan voorzien.

Maar het resultaat mag gezien worden. Het bezoek aan de Taj Mahal was zoals altijd overweldigend, ook al was dit mijn 3de bezoek, en de foto’s samen met de dames van mijn groep zorgen voor een mooie herinnering.  Tijdens het bezoek waren onze sari’s wat afgezakt en spontaan kwamen er 2 Indische vrouwen helpen om de sari terug goed te krijgen. Uren kan je rondlopen in dit gigantische complex maar jammer genoeg was het alweer tijd om te vertrekken.

In de namiddag bezoeken we nog het Red Fort van waar we een mooi zicht hebben op de prachtige Taj Mahal om dan terug te keren naar het hotel en te genieten van een fijne avond.

Ranthambore NP

Na ons bezoek in Agra reizen we door naar Ranthambore. Onderweg maken we nog een tussenstop in Fathepur Sikri, ook de verlaten stad genoemd, voor een kort bezoek waarna we onze reis verder zetten naar Ranthambore. Wanneer we er toekomen is het ondertussen al donker en avond waardoor we weinig kunnen zien van de omgeving maar het hotel ligt midden in de natuur. Onze kamers liggen allemaal rond het zwembad.

De dag erop zijn we alweer vroeg uit de veren voor onze eerste jeepsafari die start bij zonsopgang. Iedereen is ruimschoots op tijd klaar en nog voor het park open gaat staan we als eerste te wachten in onze jeep om binnen te rijden. Er staan in totaal 3 jeepsafari’s gepland omdat dit de kans vergroot om dieren te kunnen spotten. Naast herten, apen, beren zijn het vooral de tijgers en luipaarden die men wil spotten.

In de namiddag genieten van wat vrije tijd in het hotel alvorens terug te vertrekken voor de tweede jeepsafari. Bij de tweede jeepsafari hebben we geluk en spotten we een tijger. Zeker als je weet dat slechts 20% van het park toegankelijk is voor de toeristen.

De tweede dag voor we vertrekken naar Jaipur, maken we nog een jeepsafari en ook al spotten we geen tijgers of luipaarden meer, we genieten gewoon van het uitzicht, de prachtige natuur maar ook van de rust en stilte die je ervaart in het park, een groot contrast met het hectische leven in India eens je weer buiten de omheining van het park bent.

Jaipur

Na het ontbijt zetten we onze rit naar Jaipur verder waar we na een paar stops en veel verkeer onderweg in de late namiddag aankomen. De rest van de avond houden we het rustig en blijven in het hotel.

De volgende dag gaan we naar het Amber Fort voor een bezoek aan dit mooie fort. Het is er nog drukker dan anders omdat ze bezig zijn met de opnames van een film.  Maar het uitzicht op de omgeving is adembenemend. In de namiddag gaan we nog wat winkelen want aan shopping gelegenheden geen gebrek in Jaipur.

Ondertussen is het al de laatste avond dat we samen zijn met de voltallige groep aangezien twee van de deelneemsters nog verder doorreizen in Rajasthan. Het zorgt voor gemengde gevoelens in de groep want ondertussen zijn we een hechte groep geworden en hebben we tijdens de lange ritten heel wat afgelachen. Uiteraard komen er op zo’n moment heel wat emoties los. Er wordt gepraat over de reis, de beleving, de ervaringen, het bezoek aan Calcutta en wat dat bij ons allemaal heeft losgemaakt.

Ochtendyoga in Jaipur

’s Ochtens staan we rond een uur of 6 op want vandaag heb ik bij zonsopgang een yoga initiatie voorzien op het dakterras van ons hotel in Jaipur. Je hoort de stad ontwaken, vogels fluiten, amper getoeter op straat, weinig toeristen in het hotel die al wakker zijn, het is een fijne manier om zo de dag te starten.  Na de nodige rituelen, we krijgen een stip op ons voorhoofd, een bloemenkrans om onze hals en een bandje om onze pols, kunnen we staten. De leraar die samen met zijn vrouw de les geeft een heel fijne les. Het is alweer een bijzondere ervaring die we kunnen toevoegen aan deze reis.

En dan is het zover, tijd om afscheid te nemen van 2 van de deelneemsters. Ik reis met de overgebleven deelneemsters door naar Mandawa. Ondertussen heeft iedereen toch wat te kampen met slaaptekort, door enerzijds het vroege opstaan en het laat gaan slapen, omdat het altijd zo gezellig is, iets drinken, wat bijpraten over de dag, over India. En dus is het deze keer in de bus héél stil.

We komen pas ’s avonds in de namiddag aan in Mandawa en iedereen heeft zijn zinnen gezet op ontspannen aan het zwembad. We besluiten op de dag erop in de voormiddag de haveli’s in Mandawa te gaan bekijken, zalig die flexibiliteit!

Delhi

’s Ochtends na het ontbijt vertrekken we voor een wandeling door Mandawa. Een klein dorpje met mooie huizen met prachtige muurschilderingen. We gaan in één van de huizen binnen en gaan helemaal tot op de bovenste verdieping waar we genieten van het prachtige uitzicht op de omgeving. Na de wandeling keren we terug naar het hotel.

En dan is het zover. Onze reis zit er zo goed als op. We vertrekken voor een lange rit van zo’n 7h richting Delhi waar we nog even langs het bureau gaan waar ik mee samen werk en we getrakteerd worden op Indische thee en samosa’s.

En dan is het écht tijd om te vertrekken naar de luchthaven. Het is nog even aanschuiven aan de immigratie controle maar voor we het weten zitten we al in de taxfree zone waar we nog iets snel eten voor we aan boord gaan van ons vliegtuig terug richting Brussel.

Eens aangekomen in Brussel is iedereen blij om terug op Belgische bodem te zijn. Het afscheid is snel want iedereen is moe maar we spreken af om nog eens samen te komen, herinneringen op te halen en foto’s te bekijken van een prachtige reis.

Missie

Mijn missie is om mensen kennis te laten maken met India, niet alleen met de rijke cultuur die het land te bieden heeft maar ook om mensen India te laten beleven.

Want uiteraard is India veel meer dan de negatieve dingen die je hoort of leest, zonder blind te willen zijn  voor de uitdagingen waar India mee te kampen heeft.

Het was een zeer leuke reis naar India, die voor de deelneemsters niet zomaar een reiservaring geworden is maar een échte levenservaring.

Zelf had ik nooit gedacht dat het organiseren van een rootsreis zoveel te weeg zou brengen. Niet alleen zorgt een rootsreis voor een sterke band tussen de deelnemers maar ook de reacties die ik krijg zowel in België en in India zijn écht hartverwarmend.

Categories: Travel

error: Content is protected !!