Reizen. Het blijft iets ontzettend boeiends. Natuurlijk heb ik een lange lijst met onderwerpen waar ik over kan schrijven. Maar soms vind ik het gewoon leuk om eens over mijn gedachten te schrijven. Over mijn bedrijf, lopende projecten of de evolutie in de reissector.

Ik heb écht wel een passie voor toerisme en met mijn bedrijf heb ik 100% bestemmingen gekozen waar ik zelf voeling mee heb, waar ik mij thuis voel. En daarnaast koos ik thema’s waar ik me zelf prettig bij voel. Veelal ontwerp ik een reis en denk ik zelf, dit ziet er écht fantastisch uit.

Ik vind dat authenticiteit tegenwoordig erg belangrijk is, als je een bedrijf hebt. Wees eerlijk tegen jezelf. Wees gewoon jij. Dat is zo eenvoudig en niemand kan je op dat vlak kopiëren.

Reizen, sterke opleving toerisme of niet?

Hoe zit het dan met de heropstart van het toerisme? Ik weet niet of we echt al kunnen praten over een sterke heropleving. Ik zie natuurlijk best wat aanvragen binnenkomen. Maar de heropleving van het toerisme is niet zo sterk als ik zou verwachten.

Maar misschien heeft het te maken met een aantal verschillende redenen. Natuurlijk is het hoogseizoen voor mijn favoriete bestemmingen: India, Malediven en Sri Lanka over het algemeen van oktober tot maart. En daar zijn we dus nog niet.

Neem daarbij ook het feit dat heel wat reisbeperkingen voor de verre bestemmingen pas vanaf maart zijn opgeheven, terwijl op dat moment al heel wat gezinnen hun reisplannen voor de zomervakantie hadden vastgelegd. Dus dit kan zeker van invloed zijn.

Andere manier van reserveren

Over het algemeen werden voor de verre bestemmingen die we in ons aanbod hebben, boekingen in het verleden soms 7 tot 8 maanden van tevoren gemaakt, zelfs bijna 1 jaar van tevoren. De recente ontwikkeling laat zien dat er in een jaar héél veel kan gebeuren.

Dus op dat vlak zitten we wat mij betreft in een overgangsfase. Waarbij reizigers best wel lang wachten alvorens te beslissen om hun reisplannen te finaliseren. Want uiteraard kan niemand de toekomst voorspellen en uiteraard wil je als reiziger niet vast komen te zitten, zoals tijdens de pandemie, aan de andere kant van de wereld.

Dit zorgt er natuurlijk voor dat die landen die een visum hebben dat op voorhand moet aangevraagd worden, natuurlijk een nadeel ervaren bij de reizigers die laat willen beslissen. Bestemmingen daarentegen die een visum bij aankomst afleveren of reizigers verwelkomen met enkel een reispas zullen dan wel de voorkeur genieten van heel wat last-minute reizigers.

Zijn de reistrends veranderd?

Omdat de prijzen voor vliegtickets serieus zijn gestegen. Zoekt de reiziger vandaag naar meer kwaliteit. Uiteraard van zodra je de prijs voor je ticket hebt bepaald, zal de kostprijs niet zoveel meer stijgen of je dan kiest voor een verblijf van 2 weken of 2,5 weken.

Maar wanneer je kiest om bijvoorbeeld 3 of 4 vakanties per jaar te reserveren, zal je budget voor je vliegtuigtickets aanzienlijk moeten verhogen. Dat wil zeggen dat je over een totaal ander budget zal moeten beschikken. Dat wil zeggen dat reizigers duidelijk op zoek zijn naar meer waarde bij het vastleggen van hun droomvakantie. Dus langere verblijven staan zeker hoger op de lijst.

De zakenreiziger 2.0

Daarnaast zien we ook dat zakenreizigers hun reisplannen aanpassen. Terwijl het vroeger geen uitzondering was om maar een paar dagen naar de andere kant van de wereld te reizen. Zoeken diezelfde zakenreizigers nu naar combinaties.

Hoewel ze er voor een zakelijk doel zijn, kunnen ze net zo goed een paar dagen vrije tijd aan hun reis toevoegen. De prijs van het vliegticket blijft hetzelfde, maar de beleving is anders. En we zijn het er allemaal voer eens dat een lange reis met het vliegtuig van 12 tot 14 uur écht wel een inspanning vraagt.

Een veel gehoorde opmerking van zakenreizigers is dat er behalve het kantoor of het luxe hotel er tijdens hun reis niet veel tijd was om de bestemming zelf te verkennen. Dat is uiteraard een gemiste kans en daar lijkt nu wel verandering in te komen.

Wij bij, Jasmine Travel geloven trouwens dat het ontzettend belangrijk is dat als je zaken doet over de hele wereld, dat het net bijzonder belangrijk is dat je er ook in contact komt met de lokale cultuur.

Wat is het nieuwe normaal?

Dat is natuurlijk moeilijk te voorspellen. Blijft deze situatie bestaan? Ik vermoed dat klanten terug het vertrouwen moeten krijgen bij het plannen van hun reizen. Daar zit uiteraard een belangrijke tijd bij voor de overheden.

De reissector heeft nood aan een duurzaam beleid. Want uiteraard is er de angst dat men van vandaag op morgen komt vast te zitten aan de andere kant van de wereld. En daar zit echt niemand op te wachten.

We voelen dat de aarzeling er is en tenzij dit wordt weggenomen, zullen last-minute reservaties bijzonder belangrijk blijven. Zelfs voor de verre bestemmingen. Vandaag nog meer dan vroeger, verwacht de reiziger flexibiliteit. En dat is van toepassing voor alle betrokken partijen.

Subhadra Van Loo

Subhadra
Ultra-Luxury Travel Designer

Ultra-luxe reizen inspiratie