Kies als ondernemer voor het avontuur in India

Kies als ondernemer voor het avontuur in India. Klinkt dit voor jou als muziek in de oren? Lees dan zeker mijn blog.

Doordat wij zelf al heel wat jaren ervaring hebben met ondernemen in India krijgen wij daar regelmatig vragen over. En zoals wij graag reizigers inspireren bij het ontwerpen van adembenemende reizen, willen we ook graag ondernemers inspireren op hun boeiend pad.

Ondernemers zijn uiteraard steeds op zoek naar nieuwe opportuniteiten. En dan is India zonder twijfel het overwegen waard.

Een sterke economische evolutie in India

Zelf hebben wij India de voorbije 20 jaar enorm zien evolueren. En in tegenstelling tot wat mensen dikwijls denken hoe India is. Blijkt dit dikwijls veraf te staan van de realiteit. Dikwijls krijgen we dan ook verbaasde reactie nadat reizigers India bezocht hebben.

India is zo divers en toch net dat tikkeltje anders dat we het zelfs niet in één woord laat staan in één zin kunnen samenvatten. Je moet het gewoon zelf ervaren om het te begrijpen.

India heeft een bijzonder jonge bevolking. Meer dan de helft van de inwoners is er jonger dan 35 jaar. En dat is misschien een verklaring waarom het land op technologisch vlak volledig mee is met haar tijd. 

Ik herinner mij nog dat we in Kolkata waren. We wandelden er voorbij een bijzonder primitief restaurant. Maar je kon er toch betalen via de QR-code op je smartphone. En dan spreek ik al over een paar jaar geleden.

Ook is WhatsApp onmisbaar voor wie zaken wil gaan doen in India. In India heeft een bericht evenveel waarde als een mail.

Ga voor een sterk inspirerend netwerk

Ondernemen hoef je echt niet ingewikkeld te maken. Voor ons is een sterk netwerk als ondernemers essentieel. Zelf houden we van sociale contacten. Dus zowel in India als in België hebben we een uitgebreid business netwerk. We vinden het altijd boeiend om inspirerende mensen toe te voegen aan ons netwerk. En dat is met ons netwerk in India niet anders. Wanneer je weet dat India ondertussen 1,4 miljard inwoners telt, weet iedereen wat een gigantisch potentieel je hebt om er een sterk netwerk uit te bouwen.

Vind een DNA match met jouw bedrijf

Hoe wij het meestal aanpakken? Wij vinden het belangrijk om af te toetsen met de partners waarmee we samen werken of ze een match zijn voor ons bedrijf. Of dat nu in België of in het buitenland is. Dat start bij de waarden die jij voor jouw bedrijf belangrijk vindt. Daarmee kan je aan de slag en ga je op zoek naar een geschikte partner.

Zeer duidelijk communiceren

Wat ik zelf al heb ondervonden in het verleden is dat duidelijk communiceren bijzonder belangrijk is. Misschien wel het allerbelangrijkste wanneer je gaat ondernemen in het buitenland. Want dat kan best wel een uitdaging zijn.  

In India krijg je altijd een oplossing aangeboden. Men zal nooit “nee” zeggen. Maar die oplossing kan afwijken van jouw verwachtingen. Net daarom is het bijzonder belangrijk om van in het begin duidelijk te maken wat je wil bereiken.

Aarzel dan ook niet om feedback te helpen. Je zal merken dat er daardoor wel gezocht kan worden naar een oplossing waar beiden partijen zich in kunnen vinden.

India een wereld van verschil met Europa

Het is uiteraard logisch dat je start met een marktanalyse alvorens je gaat ondernemen. Elk bedrijf dat een dienst of product levert wil een oplossing bieden voor een welbepaald probleem. Maar wie in India gaat ondernemen, zal er rekening moeten houden met een andere levensstijl én gewoonten.

Zo zal wie in de voedingssector zit, er rekening moeten mee houden dat veel Indiërs vegetarisch zijn. Zo ontwierpen verschillende grote fastfoodbedrijven producten speciaal voor de Indische markt. Aangepast aan de wensen en noden van daar.

Gewoon van start gaan

Natuurlijk kan je er jaren over doen om met je business van start te gaan. Blijven analyses maken, samenwerkingen aftoetsen, leveranciers contacteren, en research doen. Allemaal belangrijk en uiteraard nodig.

Maar op een bepaald moment moet je gewoon van start gaan. Ondernemen is nu eenmaal een proces van constante evolutie. Je kan blijven wachten op het perfecte moment dat er misschien nooit zal komen. Veel beter is het om zelf dat perfecte moment te creëren.

Soms moet je gewoon van start gaan en zien hoe het loopt. In het verleden heb ik al met heel wat Indische bedrijven samengewerkt en gaandeweg leren we natuurlijk veel van elkaars werkwijze.

Zoals de situatie ons vandaag leert, word je als ondernemer nu eenmaal geconfronteerd met onvoorziene omstandigheden. Kies als ondernemer voor het avontuur, dat is ook zo voor wie enkel in België onderneemt.

Maak kennis met de Indische cultuur

We kunnen er uiteraard niet omheen. Er is een gigantisch groot verschil tussen de Westerse en de Indische cultuur. Er zijn natuurlijk gelijkenissen maar het is net het leren omgaan met de verschillen die een kunst zijn.

Maak daarom zeker kennis met de Indische cultuur alvorens je start met het ondernemen. Ga India gaan ontdekken. Kies voor een authentieke reis. Beperk je niet tot de grote steden of de toeristische trekpleisters. Maar ga buiten de platgetreden paden. Het zal je helpen bij de ontwikkeling van jouw producten.

Net daarom om jou kennis te verbeteren, hebben wij de Business Experience Trip ontworpen. Een ideale manier om jou te connecteren met ons sterk netwerk. Maar ook om je kennis te laten maken met de Indische cultuur van ondernemen.

Ambassadrice voor mijn geboorteland India

Kies als ondernemer voor het avontuur. We geloven er sterk in dat jouw project meer kans op slagen heeft wanneer je een grondige kennis hebt van het land waar je wil gaan ondernemen. Eenmaal je met uitdagingen geconfronteerd wordt zal je er dan ook beter kunnen mee omgaan.

Ik zie mezelf als ambassadrice voor mijn geboorteland, India. Dat is gestart met ons concept van bijzondere reizen waarbij we mensen gelukkig maken. Natuurlijk willen we ook ondernemers enthousiast maken voor dat prachtige land dat India is.

Want zeg nu eerlijk, is ondernemen niet altijd een avontuur?

Subhadra Van Loo

 

Inspirerend & Gepassioneerd
Luxe Reizen Ambassadrice

Business Experience India